Krister Persson - Mitt liv som fattig student

Mitt år som utbytesstudent i Edinburgh

Följ mitt tredje utbildningsår som utbytesstudent vid Edinburgh Napier University i Edinburgh, Skottland. September 2009- Maj 2010. Jag läste mina två första år på AE-programmet på Chalmers, jag kommer ursprunligen från Falkenberg och har tidagre en bakgrund som elitaktiv på cykel.

Halloween

NyheterPosted by Krister Persson Mon, November 02, 2009 21:35:37

I fredags eftermiddag tog jag mig till flygplasten för att möta upp grabbarna (Björne, Julle, Larsa, HP och Ahmed) från Göteborg och Stockholm, flyget var något försenat men det var inget som hade förströt gubbarnas humör, vi tog en taxi in till stan för att checka in dem på samma hostle som jag bodde mina första nätter här i Edinburgh på. Sedan stegade vi ner till Grassmarket för att köpa outfits för kvällen, som tur var hade kön krympt avsevärt, tidigare under dagen var det uppemot 30 meter kö för att få komma in i butiken. Ja, halloween är rätt så stort, har i princip firats hela veckan lång...Efter att ha inhandlat diverse outfits (se mig som trafikoffer på bilden, ser inte så ledsen ut…)tog vi oss ned till mitt favorithak, en liten mysig italiensk restaurang med mycket god och prisvärd mat. Sedan tog vi en taxi till tjejerna på leoplod place som stod som värdar för kvällens halloween fest, mycket trevlig fest där vi fann oss snabbt till rätt. Framåt tolvslaget drog vi oss ner till stan närmare bestämt till Picture House, en teater som är ombyggd till nattklubb mycket coolt ställe där i stort sett alla var utklädda! Det blev en av de roligaste kvällarna jag haft på mycket länge…

Så dagen efter kom vi inte i gång på riktigt förens vid 14 tiden vilket var lite synd då Edinburgh böjd på dryga 15 grader och strålande sol, dock hann vi med en liten rund vandring i stan förbi Grassmakret, Royal mile, Carlton hill och Princess street. Sen la vi om till fest mode igen och denna kväll sminkade Björn hos som clowner, grym syngga bilder utlovas senare... Vi tog ett par whisky på royal mile innan vi gick vidare till Espionage, det var dock inget höjdar drag på espionage denna kväll eller så var vi för trött så kvällen avlutades på donken för 3 av grabbarna medans de andra avslutade den på en pub. Espionage är en av Edinburghs största nattklubbar med 4 vångar som är byggda som en labyrint så det är alltid lika svårt att hitta till toalett och garderob, det är dock inte så svårt att hitta en bar det är lite konstigt…

På söndagen var värdet något sämre, spöregn och 8 grader, så nu besökte vi The Dungeons, ungefär som hotel gasten på Liseberg där det berättades spökhistorier och vi blev skrämda av diverse varelser. Vi hetsade upp varandra rejält innan så vi trodde vi skulle bli mer skrämda än vad vi blev. Edinburgh har en massa gångar understan, detta var mer en spökvandring ,nästa gång ska jag försöka komma med på en mer historisk vandring än att gå på ett nöjesfält, men det var ändå en skoj grej kanske något mer för första daten…=) Vi tog oss senare vidare till Star Bucks för en lång fika, senare spelade vi lite biljard och åt på en thai restaurang, kvällen avslutades med en whiskey på traditionell skotsk pub.

Det var en sjukt rolig helg som jag tror vi alla sent kommer att glömma=) Just nu dricker jag följande whiskey sorter med behag; Glenfidich och Isle of Jura så målet att lära sig att dricka whiskey närmar sig...på gott och ont...

Jag har även fått reda på mina tenta datum, första tentan har jag den 30 nov, den andra den 7 december och den sista är fredagen den 11 dec på den sköna tiden 17:30 till 19:40. Så vi får se om det blir någon resa till London under hösten, jag trodde nämligen att det skulle vara lugnt i början av december men det verkar det inte att bli. Jag flyger sedan till Köpenhamn den 18 december för att fira jul och nyår i Sverige.